Lasse Lindqvist
Lopulta meidät tuhotaan, tuhotaan sisältä, ja
kaikista kauheinta on, että olemme täysin vapaaehtoisesti lähteneet
valitsemallemme tielle. Monta väärää valintaa, jotka kaikki ovat tuntuneet
oikeilta monien vuosien ajan, sillä meidän kaltaisemme ovat loppumattoman
optimistisia, sitkeitä, unelmoijia ja satumaailmassa eläjiä. Kuitenkin meidät
tuhotaan, sitkeydeltämme katkaistaan niskat nurin – ennemmin tai myöhemmin.
Meille
maailma on suuri leikkikenttä, emmekä pääse lapsuuttamme ja nuoruuttamme
karkuun, vaan mielikuvissamme palaamme niihin jatkuvasti uudestaan, vaikka
istuisimme vain tietokoneen ääressä sanoin muodostamassa tuota menetettyä
paratiisia takaisin.
Joona puristi pientä kiveä kättään vasten. Kivi
oli teräväreunainen, harmaanmusta ja kylmä. Joonaa sattui, mutta hän halusi
tuntea jotain, edes kipua, ennen kuin heittäisi kiven lampeen. Hän voisi
yrittää heittää leipiä, kuten joskus saman lammen rannalla pikkupoikana. Tämän
lammen rannalla, juuri samalla paikalla, hän oli saanut ensisuudelmansa.
Samalla paikalla hän oli saanut myös ensimmäistä kertaa kunnolla turpiinsa.
Hän ei
heittänyt leipiä, koska pelkäsi epäonnistuvansa siinäkin. Joona oli vakaasti
päättänyt, että tämän päivän aikana hän hautaisi kirjalliset haaveensa, joihin
oli sokeasti uskonut useamman vuoden. Nuo haaveet olivat antaneet hänelle
lohtua ja voimaa jaksaa elämän rutiininomaista tavallisuutta. Luoja, miten hän
vihasikin läpeensä keskiluokkaista kotiaan, jossa hänen vanhempansa näyttelivät
keskiluokkaista onnea keskinkertaisella menestyksellä. Onneksi hänen ei ollut
tarvinnut enää muutamaan vuoteen asua äidin ja isän kanssa, vaan hän oli yksin
voinut vetäytyä niin sanotusta tavallisesta maailmasta kirjapinojensa keskelle.
Joona
laittoi kiven farkkujensa taskuun. Tämän kiven hän päätti muistaa, kiven, josta
kivulias muutos alkaisi. Ehkä kivi toisi onnea. Tavalliseen työelämään –
varsinkaan toimistotyöhön tai niin kutsuttuihin miesten töihin – Joona ei
osannut itseään kuvitella, mutta ehkä musiikki, teatteri tai jokin muu
taiteenlaji voisi olla häntä varten.
Nyrkki
täyteen pikkukiviä, niin Joona päätti, eikä tiennyt itsekään, mitä järkeä
kivien keräämisessä oli. Hän tunsi hengenheimolaisuutta Erlend Loe:n Supernaiivi-romaanin päähenkilöön, joka
lopetti yliopisto-opintonsa ja alkoi heitellä palloa seinään vain aikaa
tappaakseen.
Joona
keräsi samankokoisia pikkukiviä kuin se, jota oli juuri pitänyt kädessään. Nämä
kivet olivat kuitenkin tusinakiviä, muodoiltaan tavallisempia ja
vähäpätöisempiä.
Yhdessä
rykelmässä Joona heitti nyrkillisen kiviä lampeen. Vaikeasti määriteltävä ääni
tuotti hänelle mielihyvää. Ääni syntyi siitä, kun kivet tavoittivat lammen,
mutta eivät särkeneet veden pintaa yhtä aikaa, vaan osittain eri aikaan.
Voisiko hän heittää kivet joskus siten, että ne tavoittaisivat veden pinnan
täsmälleen samaan aikaan?
Puut huojuivat kesäkuun lempeässä tuulessa.
Koivussa oli jo melkein täysi lehti. Haikeana Joona katsoi ympärilleen,
luontoa, jonka olisi pitänyt juhlia hänen kanssaan, koska tänä kesänä hänestä
olisi pitänyt tulla kirjailija. Viimeinen deadline kirjailijaksi tulemiselle
oli ollut tänä kesänä, ja kun hän ei ollut onnistunut, oli järkevintä luopua
koko haaveesta.
Uskomaton
määrä työtä hukkaan, vuosien työ ilman palkkaa, ilman mitään muuta korvausta
kuin kirjoittamisen tuottama nautinto ja henkinen pääoma. Joona oli jo pitkästi
päälle 29-vuotias, liian vanha esikoiskirjailijaksi. Menestyvän
esikoiskirjailijan pitäisi olla reilusti alle 30-vuotias. Nuoruus myy, seksi
myy, Joona tuhahti mielessään. 30-vuotissynttärit lähestyivät, eivätkä
kustantamot olleet näyttäneet edes varovaista vihreää valoa hänen kirjallisille
hankkeilleen.
WSOY,
Tammi, Like, Gummerus, Sammakko… – joka paikasta hän oli saanut hylkäyskirjeen.
Hänen arvonsa kirjoittajana oli mitätöity, hänen tekstiensä kirjallinen laatu
oli saatettu häpeään asiantuntijoiden toimesta. Kirjoittaminen ja kirjallisuus
olivat jo vuosia olleet Joonan parhaimmat ystävät, kuin rakastetut, ja nyt hän
oli luopumassa niistä, jotta voisi valita itselleen uuden elämän. Entinen Joona
kuolisi pian, uusi Joona astuisi tilalle.
Joku
voisi sanoa, ettei kirjoittamista kannattaisi lopettaa, ettei haavettaan
pitäisi haudata helpolla, ja että Joona oli kuitenkin yhä nuori. Haave voisi
toteutua, sen Joona tiesi, mutta hän tiesi myös, ettei voisi rikkoa itselleen
tekemäänsä lupausta, jonka mukaan fiktiivisten kertomusten kirjoittaminen oli
lopetettava. Tämä päätös pitäisi, hän oli siitä varma.
Sorsat
tepastelivat lammen rannalla. Joona olisi halunnut heittää niille jotain
syötävää, ja vielä enemmän hän olisi halunnut olla yksi sorsista, joilla ei
näyttänyt olevan kiire minnekään, eikä luultavasti kunnianhimoa tulla miksikään
suuremmaksi ja merkittävämmäksi kuin oli tarpeen.
Kauniissa
kesäpäivässä seisominen ahdistuneissa ajatuksissa oli jotenkin typerää, joten
Joona yritti ajatella positiivisia puolia, kuinka hän vielä joku päivä
hymyilisi ja muistaisi tämän siirtymävaiheen. Kesäkuun kolmastoista.
Kolmetoista oli aina ollut hänen onnennumeronsa, ja siksi hän uskoi selviävänsä
päivästä, josta oli tehnyt itselleen niin tärkeän siirtymän vanhasta elämästä
uuteen.
Joona
kaivoi repustaan WSOY:n kielteisen vastauksen, joka oli rypistynyt lähes
lukukelvottomaksi. Tämä oli tässä, sota oli ohi. Ehkä tässä kaikessa oli jotain
kaunista, ehkä tämä suru oli sittenkin iloa.
Reppu
oli täynnä hylkäyskirjeitä, ja niiden joukkoon Joona pudotti WSOY:n paperin,
mutta huomasi sitten kirjeiden joukossa muutakin valkoista. Joona kaivoi esille
valkoisen kynttilän, jota katsoi halveksien. Hänellä oli ollut tapana juoda
malja kynttilänvalossa jokaisen valmistuneen kaunokirjallisen tekstinsä
kunniaksi. Kynttilänvalossa juotu malja oli merkinnyt hänelle siirtymistä
edellisestä tekstistä seuraavaan, ja koska Joona oli päättänyt lopettaa fiktion
kirjoittamisen, hän voisi yhtä hyvin heittää viimeisen kynttilänsä pois.
Hän pudotti kynttilän
takaisin reppuunsa.
Ohi kirkon, ohi ankean näköisten modernien
kerrostalojen, jotka auringossa näyttivät jopa tavallista siedettävämmiltä.
Joona käveli ja puristi onnenkiveään kättään vasten. Paidattomat pikkupojat
juoksivat sortseissaan kilpaa asfaltilla, hermostunut nainen lastenvaunuineen
oli törmätä Joonaan, taksi kuljetti puliukkoa paikalliseen baariin heti
lähiökuppilan aukeamisaikana. Joona ei tiennyt miksi, mutta hän astui baarin
ovesta sisään.
Hän
istui yksin nurkkapöydässä ja siemaili oluttaan. Puliukko oli vielä selvin
päin, eikä tullut juttelemaan, mikä oli ihan hyvä, sillä Joona oli liian selvä
ja ahdistunut puhuakseen kenellekään. Ahdistus velloi rinnassa, tuli ja meni,
eikä tunnetilojen äkillinen vaihtelu miellyttänyt Joonaa.
Baariin
alkoi virrata väkeä, kaikenikäisiä, eikä paikka vaikuttanut ollenkaan
sellaiselta räkälältä kuin hän oli kuvitellut sen olevan. Tämä oli Joonan
ensimmäinen käynti tässä lähiökuppilassa, vaikka olihan hän usein
kävelyretkillään kulkenut baarin ohi. Vakioporukan hän tunnisti kasvoista.
Keski-ikäiset juopot baarin edessä tupakoineen haastamassa riitaa
perjantai-iltaisin, joskus sunnuntai-iltaisin ja torstai-iltaisin – oikeastaan
ilmassa oli rähinänpoikasta aina, kun Joona sattui kävelemään baarin ohi.
Koskaan baarin ohi kulkiessaan hän ei ollut aavistanut, että hänen räkäläksi
tuomitsemansa baari oli sisustukseltaan kuin englantilainen olohuone.
Kolmannen
kerran Joona tilasi lisää olutta. Tiskillä oli jostain syystä eri nainen kuin
aiemmilla kerroilla. – Oletko opiskelija? nainen kysyi. Joona nyökkäsi ja
vilautti opiskelijakorttiaan. Tämä on hyvä paikka, täällä saa
opiskelija-alennusta. Kaksi nousuhumalaansa hihittelevää nuorta naista sanoivat
jotakin naisbaarimikolle. Joona ymmärsi naisten kysyneen, oliko myyjä kysynyt
Joonan osoitetta tai puhelinnumeroa. Älkääs nyt, tässähän kohta ihan punastuu,
sanoi nainen tiskin takana päätään samalla sivulle kääntäen. Joona tunsi
itsensä hyvännäköiseksi mieheksi, sillä mikä muuten saisi naiset sanomaan
jotain tuollaista. Ehkä hän voisi lähestyä naisia myöhemmin.
Toinen
tiskin kupeessa istuvista naisista oli liian pyöreä, liian humalainen ja liian
narisevalla äänellä puhuva, mutta naisen ystävä oli kuppilan kaunein nainen
lantiofarkuissaan ja lyhyessä vartalonmyötäisessä paidassaan, joka välillä
nousi niin että Joona oli näkevinään naisen navan. Pyörryttävän kaunis,
sellainen, jolle Joona ei olisi vielä viisi vuotta sitten uskaltanut puhua
sanan sanaa.
Ajatuksissaan
Joona haaveili naisesta, katsoi tämän punaista pitkää poninhäntää, joka heilui
naisen nauraessa ja pyörittäessä naurun lomassa päätään. Nainen näytti
etäisesti tutulta, sellaiselta, jonka Joona olisi voinut nähdä unissaan tai
vain ohimennen katujen ihmisvilinässä.
Joona
hätkähti kuullessaan äänen vierestään. Keski-ikäinen silmälasipäinen mies
naurahti. En kai keskeyttänyt mitään tärkeää, hän kysyi hieman ivallisesti. Et,
et, Joona sopersi. Mies nauroi, eikä uskonut Joonaa, vaan alkoi kehua Joonalle
lantiofarkkunaisen muotoja. He suunnittelivat menevänsä puhumaan tyttösten
kanssa seuraavan tuopin suoman rohkeuden vallassa, kuten silmälasimies ilmaisi.
Mies alkoi puhua perheestään, minkä jälkeen yhä
enemmän humalluttuaan kyseli puolittain sammaltavasti Joonan elämästä. Lisää
juomaa haettuaan Joona kertoi, miten hänen tiensä kirjoittajana oli tullut
päätökseen. Hän ei uskonut, että mies kiinnostuisi, ja hän myös pelkäsi miehen
tuomitsevan luovan kirjoittamisen lähinnä akkojen kotkotukseksi.
Mies
näytti hämmentyneeltä, korjasi muodon vuoksi silmälasiensa asentoa ja siemaisi
sitten tuopistaan Leffe Blondea. Hän kertoi olevansa kirjoittamisen opettaja ja
sanoi voivansa antaa Joonalle mahdollisuuden kasvaa oikeaksi kirjailijaksi.
Teen sinusta kirjailijan, poika, mutta se vaatii paljon työtä, hän sanoi ja
katsoi Joonaa pitkään pistävällä katseella. Joona otti ison kulauksen hanaolutta
ja röyhtäisi. Olen luvannut itselleni, etten enää kirjoita vakavissani. Olen
mies, joka pitää lupauksensa. Valitan. Mies alkoi puhua Joonaa ympäri. Hän
ihmetteli, miksi Joona ei voisi enää kirjoittaa vain jonkun typerän lupauksensa
takia.
Joonaa
oli alkamassa ärsyttää miehen asenne. Mies ei antanut Joonan luovuttaa, mutta
Joona ei voisi enää palata kirjoittajaksi, koska lupaus oli hänelle muutakin
kuin pelkkiä jo syntyessään kuolleita sanoja.
Kuuntele,
mitä sanon. Kuuntele tämän kerran, sanoi silmälasipäinen mies. En pakota sinua
mihinkään, hän vielä lisäsi lempeämmällä äänenpainolla. Oletko koskaan saanut
teksteistäsi palautetta? mies kysyi, ja Joona joutui myöntämään, ettei ollut.
Mies kysyi, oliko Joona koskaan opiskellut luovaa kirjoittamista. Joona pudisti
päätään. Häntä alkoi hävettää, ettei hän ollut tehnyt vaadittavaa työtä
kirjoittamisensa eteen – eihän hän ollut tiennyt koko kirjoittamisen
oppiaineesta! Mies selvästi tiesi, mistä puhui, olihan tämä kirjoittamisen
opettaja, jolla oli karismaa, kokemusta ja auktoriteettia.
Joona
kertoi kirjallisuuden opinnoistaan. Mies sanoi, että kirjallisuuden opinnot
antavat valmiuksia lähinnä tekstien tulkitsemiseen, eivätkä niinkään uusien
tekstien luomiseen. On tietysti tärkeää tuntea kirjallisuuden kaanon ja lukea
paljon hyvää kaunokirjallisuutta – siihen kirjallisuuden opinnot antavat hyvää
oppia. Jos haluat oppia kirjoittamaan hyvin, sinun olisi järkevää opiskella
sekä kirjoittamista että kirjallisuutta.
Joona
haki uuden oluen, tällä kertaa samaa kuin kirjoittamisen opettaja lipitti jo
ties kuinka monetta tuopillista. Jotain oli muuttumassa Joonan ajattelussa. Hän
mietti ystävänsä Aapon sanoja: kerran olisi rikottava lupaus, jotta osaisi
jatkossa olla rikkomatta.
Mies
asetteli silmälasejaan. Hän arveli, että Joona polki kirjoittajana paikallaan,
eikä tiedostanut niitä tekstiensä kohtia, joita olisi järkevää hioa ja muokata.
Palautteen myötä Joona voisi kehittyä, näkisi tekstiensä puutteet ja ymmärtäisi
vahvuudet.
Joona
olisi halunnut kysyä mieheltä vielä vaikka mitä. Hän tiesi kyllä, että oli
erilainen kuin ystävänsä Aapo. Joona ei ollut koskaan pettänyt edes itse
itselleen tekemäänsä lupausta. Silti hän halusi nyt flirttailla tuon
vaihtoehdon kanssa, vaikka tiesi, että pitäisi lopulta periaatteestaan kiinni.
Joona olisi halunnut, että mies olisi saanut kaiken näyttämään siltä, että
Joona ei olisi itse asiassa edes rikkonut lupaustaan. Hän ei kuitenkaan ehtinyt
sanoa mitään, sillä mies nousi pöydästä yllättäen, katsahti vielä kerran
lantiofarkkunaista ja sanoi sitten Joonalle, että olisi aika palata perheen
luo.
Mies
pysähtyi baarin oven viereen. Hän katsoi Joonaa ja puhui yhä käsillään
havainnollistaen: luovutit kirjoittamisen ilman ohjausta. Nyt alat kirjoittaa
ohjatusti ja saada teksteistäsi palautetta. Mies huudahti vielä – Ai niin,
lähetä joitain tekstejäsi sähköpostiini! Hän toi Joonalle käyntikorttinsa. Voin
antaa palautetta ilmaiseksi, ystävänä. Joona ei ehtinyt avata suutaan, kun mies
lähti kävelemään poispäin. Tai voisit sä joskus tuopin tai pari tarjota siitä
hyvästä, mies vielä tokaisi baarin ovea auki pitäessään ja iski silmää.
Joona pyöritteli lappua kädessään ja puntaroi
miehen sanoja. Hän nosti repustaan valkoisen kynttilän. Tekstin kirjoittamisen
jälkeen hän oli unohtanut juoda maljan kynttilänsä valaistuksessa . Sen sijaan
hän oli rynnännyt malttamattomana vessan peilin eteen. Mitään ei ollut
tapahtunut, vaikka hän oli kynttilä kädessään toistanut oikeita sanoja oikeassa
valaistuksessa. Silloin hän oli menettänyt uskonsa kirjoittamisen ja
kansantarinoiden voimaan. Hänen viimeinen tarinansa oli liittynyt
amerikkalaiseen kansantarinaan.
Peiliin
ei ilmestynyt naista ehkä siksi, etten muistanut juoda maljaani heti novellini
viimeistelyn jälkeen, Joona ajatteli, mutta tajusi sitten ajatuksensa
typeryyden. Tuo viimeinen tarina oli viimeinen oljenkorsi, jonka Joona oli
suonut itselleen. Sen ei olisi tarvinnut jäädä viimeiseksi, jos tarina ja sitä
seuranneet peilille puhutut sanat olisivat herättäneet jotain henkiin.
Hylkäyskirjeiden paino oli jo pitkään painanut Joonan ryhtiä kumaraan, ja vain
viimeisen novellin jälkeen tapahtunut ihme olisi voinut antaa hänelle
jatkoaikaa kirjoittajana.
Naiset, se hyvännäköinen lantiofarkkupunapää ja
tämän liian humalainen kaveri kysyivät, oliko Joonan pöydässä tilaa. Joona
nyökkäsi ja yritti näyttää coolilta. Hän laittoi miehen ojentaman lapun
lompakkoonsa ja kynttilän reppuunsa. Sitten hän kysyi, voisiko tarjota
kauniille naisille juomat. Ennen kuin kuuli vastausta, Joona lähti kävelemään
kohti baaritiskiä ja viittoi etusormellaan naisia seuraamaan. Hän kuuli
takaansa naisten puhuvan jotain kynttilästä, mutta oli kuin ei olisi
kuullutkaan. Tämä yö olisi ratkaiseva, punakutrinen viettelysten enkeli, joka
seuraa perässäni, voisi olla se ratkaiseva muutos käsikirjoituksessa, Joona
ehti ajatella matkalla baaritiskille. Hän tunsi olevassa jonkin korkeamman
voiman ohjailtavissa oleva sätkynukke ja voivansa luottaa kohtalon johdattavan
hänet kirjailijan tielle, jos niin oli tarkoitettu. Päätti Joona mitä tahansa,
yllättävät tapahtumat tuntuivat sekoittavan jo valmiita suunnitelmia, ja Joona
oli omituisen varma, että tuo kaikki merkitsi jotain.
Miehen
antama lappu kuumotti Joonan taskussa. Se oli kuin varasuunnitelma, jota ei
olisi pakko ottaa käyttöön.
Takana seurannut
lantiofarkkunainen painui lähes kiinni Joonaan ja kuiskasi kujeilevasti hänen
korvaansa ”Yllätä mut, käytä luovuutta, sillä siitä tiedän, kannattaako suhun
tuhlata aikaa”. Nainen samaan aikaan katsoi haastavalla ilmeellä ja hymyili
pikkutyttömäisen somasti, kun Joona kääntyi katsomaan taakseen. Silloin Joona
ymmärsi jotain.
Nainen
oli hänen luomuksensa, tämä oli hypännyt maailmasta toiseen ja ilmestynyt
Joonalle. Joonan oli saatava varmuus, ja sen selvittämiseen hänen tarvitsi
antaa kynttilä punapään käteen.
Joona
tilasi ensin Leffet itselleen ja lantiofarkkunaisen kaverille, ja sen jälkeen
sanoi erityisen matalalla äänellä ”ja yksi Bloody Mary”. Hän olisi halunnut
toistaa nimen Bloody Mary useampaan kertaan, mutta ei tehnyt niin, koska halusi
kuulla naisen toistelevan nimeä baarin hämyisessä pöydässä, jonka vieressä oli
suuri peili. Joonan kirjoittamassa novellissa nainen oli toistellut nimeä
peilin ääressä kynttilä oikeassa kädessään ja Bloody Mary drinkki vasemmassaan.
Joona ei nähnyt naisen kasvoilta, oliko tämä kauhistunut vai peräti kiihottunut
ottaessaan vastaan tarjottua drinkkiä, mutta nainen katsoi häntä aivan eri
tavalla kuin aiemmin.
Joona
otti kynttilän repustaan ja ojensi sen naisen käteen heti, kun he olivat
istuutuneet penkille aivan suuren peilin lähellä. Hän veti molemmat naiset
lähelleen ja alkoi hiljaa melkein kuiskaten kertoa tarinaa Bloody Marysta.
Naiset näyttivät kauhistuneilta.
Joona
silitti lantiofarkkunaisen punaisia hiuksia, asetti tämän peiliä kohden
kynttilä ja drinkki käsissään ja käski tämän toistella Bloody Maryn nimeä.
Nainen vapisi, mutta totteli kuin hänen olisi ollut pakko tehdä niin. Joona ei
koskenut Leffeensä, vaikka olisi halunnut juoda kulauksen. Hänen kohtalonsa
riippui naisesta. Pian hänelle selviäisi, kannattiko tähän naiseen tuhlata
aikaansa.
Päähenkilön ajatuksenjuoksusta tulee vähän mieleen Samuel kirjasta He eivät tiedä mitä tekevät.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaKiitos kohteliaisuudesta. Voin paljastaa, että kaikki Jussi Valtosen kirjat löytyvät kirjahyllystäni, mutta juurikin tuo mainitsemasi Finlandian voittanut teos on niistä se ainoa, jota en ole vielä ehtinyt lukea. Ajattelin, että piakkoin – gradukiireideni hieman hellittäessä – otan sen lukuvuoroon. Myös esikoisromaanisi Assurin kehrä on muuten jo pidempään ollut siinä samassa luettavien kirjojen pinossa, joten tavoitteena olisi saada se luettua tämän syyskauden aikana. Ainakin jotain palautetta on siis varmasti tulossa ennemmin tai myöhemmin.
VastaaPoista